Seating units designed inspired by the cultural elements of Anatolian civilizations
Keywords:
Furniture design, Anatolian civilizations, Cultural elements, Seating units, Interior architectureAbstract
Anatolia has hosted various civilizations as a bridge between the continents of Asia and Europe for thousands of years. Among the civilizations that flourished in the region are the Hittite, Phrygian, Urartian, Lydian, Persian, and Ionian periods. In the Furniture Design I course, seating units inspired by these civilizations were used as materials. The aim of this study is to ensure cultural continuity within the context of interior architecture by enabling interior architecture students to use the historical elements of Anatolia as a source of inspiration for contemporary designs. A mixed methods design was utilized in the study. Qualitative methods such as case study, content analysis, and visual analysis were employed. For the quantitative methods, comparative analysis was used. The findings obtained within the scope of the study have revealed that art and religious elements are the most widely used cultural elements in design processes. Additionally, the high integration rates of cultural elements, such as historical and continuous symbols, social life, traditions, and customs into the designs create a bridge between the past and the future and ensure cultural continuity. In this context, the use of cultural elements in designs not only adds aesthetic and functional richness but also serves to preserve social memory and transmit it to future generations.
References
Akurgal, E. (2005). Anadolu kültür tarihi. TÜBİTAK Publications.
Barutçugil, İ. (2011). Farklılıkların yönetimi. Kariyer Publishing.
Belli, O. (1979). Urartularda totemcilik sorunu. Anatolian Studies, 7, 29-41.
Bülbül, C. (2009). Eski Anadolu tarihinde Frigler. Erciyes University Journal of Social Sciences Institute, 1(27), 79-95.
Büyüközer, A. (2022). Knidos ve İonianın Rönesansı. TÜBA-AR Journal of the Turkish Academy of Sciences: Archaeology, 30, 65-90. https://doi.org/10.22520/tubaar2022.30.004
Caner, E., Parlıtı, U., Tosun, M. (2020). Arkeolojik araştırmalarda kurumsal devlet kimliğinin kent mimari silüeti üzerindeki etkilerine bir örnek: Urartu Kale Kentleri. M. Adak, (Ed.), Geçmişten günümüze tarih araştırmaları İçinde (s. 111- 136). Gazi Publishing.
CNN. (2006, September 18). Tarihte Bugün: 18 Eylül. CNN TÜRK. https://www.cnnturk.com/yasam/tarihte-bugun-18-eylul (26.11.2024).
Çoban, H. (2013). Anadolu’nun tarihi coğrafyası ve Anadolu Uygarlıklarına. etkisi. Cappadocıa .Journal of History and Social Science, 1, 28-35.
Erdan, E. (2015). Demir Çağ ve sonrası Batı Anadolu’da Frig kültürü etkileri [Doctorate Thesis, Adnan Menderes University].
Erdentuğ, A. (1986). Kültür alanı yaklaşımı. Belleten, 196(4), 229-246.
Güvenç, B. (2002). İnsan ve kültür. Remzi Publishing.
Girginer, K. S. (1996). M.Ö. 1. binin ilk yarısında Anadolu tasvir sanatında mobilya [Doctorate Thesis, Ankara University].
Herodotos. (1991). Herodot tarihi (M. Ökmen, Trans.). Remzi Publishing.
Herskovits, M. J. (1952). Man and his works. Knopf.
Hürriyet. (2006, 31 May). Tarihi eserler iade edilmeli mi. Hürriyet. https://www.hurriyet.com.tr/gundem/tarihi-eserler-iade-edilmeli-mi-4501356 (26.11.2024).
Karakaya, M. (2022). Geç Hitit krallıklarında tanrıçaların simgeleri [Master Thesis, Marmara University].
Kavrakoğlu, F. (2020, November 17). Urarturlar 23 Sanat 2. https://kavrakoglu.com/urartular-23-sanat-2 (26.11.2024).
Kayaöz, H. (2019). Hitit Medeniyetinde din anlayışı üzerine bir değerlendirme. Asia Minor Studies Journal, 7(1), 106-114. https://doi.org/10.17067-asm.489565-633499
Keser, S. C., Gökay, R., Aktaş, R., Örge, S. (2022). Urartu taş yontularında inançsal ideolojik semboller. Journal of Art and Human, 5(2), 92-111. https://doi.org/10.17067-asm.489565-633499
Kılıç, Y. (2015). Anadolu’nun ilk kentleri. I. Uluslararası Sosyal Bilimler Araştırmaları Kongresi, (2015, 04-05 May), Saraybosna.
Konyar, E. (2010). Eski Anadolu tarihi I. Auzef Textbook.
Kortanoğlu, R. S. (2019). Eski Yunan ve Roma Uygarlıkları. T. Sivas (Ed.). Genel Uygarlık Tarihi (pp.66-89). Anadolu University Publishing.
Kurt, M. (2010). II. Sargon Decri kaynakları işığında anadolu ve Toros Dağları bölgesi. Ankara University Journal of the Faculty of Language, History and Geography, History Research, 29(48), 69-88. https://doi.org/10.1501-Tarar_0000000469-782122
Medya Ankara. (2022, March 10). Apadana nedir? Ne anlama gelir işte detaylar. Medya Ankara. https://medyaankara.com/haber/9565902/apadana-nedir-ne-anlama-gelir-iste-detaylar (26.11.2024).
Mumcu, S. (2009). Dün’den bugün’e değisen konut alanlarına kültürel çesitliliğin etkileri, Ortaköy meydan ve çevre yerleşim örneği [Master Thesis, Trakya University].
Newmar. (2010). Translation and culture. B. Lewandowska-Tomaszcyk & M. Thelen (Eds.). Meaning in translation (pp.171-182). Peter Lang.
Örnek, S.V. (1971). Etnoloji Sözlüğü, Ankara.
Özgül, E. (2008). Hitit sanatı [Master Thesis, Afyon Kocatepe University].
Parekh, B. (2002). Çok kültürlülüğü yeniden düşünmek. Phoenix Publishing.
Pedersen, P. (2020). Batı Küçük Asya mimarlığında Ionia Rönesansı. O. Henry, A. Belgin-Henry (Eds.) The Carians – from seafarers to city builders (pp. 220-239). Yapı Kredi Publishing.
Pekyaman, H. (2008). Frig Uygarlığı seramik sanatı ve kişisel yorumlar [Master Thesis, Afyon Kocatepe University].
Piotrovskiy, B. B. (1965). Urartu Dini. Ankara University Journal of the Faculty of Language, History and Geography, History Research, 1, 38-48.
Salihoğlu, E. F. Demirarslan, D. (2018). Hitit uygarlığında büyük tapınak mimarisi ve etkileri. Hitit University Journal of Social Sciences Institute, 11(3), 1761-1779. https://doi.org/10.17218/hititsosbil.411558
Şeker, Ş. (2015). Hittite Sun. 3d Ware House. https://3dwarehouse.sketchup.com/warehouse/v1.0/content/public/f2d31bdc-ce7b-4ce2-96a1-420f3831f52b (22.07.2024).
Sevin, V. (2004). Anadolu arkeolojisi. Der Publishing.
Sivas, H. (2019). Eski Anadolu tarihi ve uygarlıkları. T. Sivas (Ed). Genel uygarlık tarihi (pp. 36-65). Anadolu University Publishing.
Sungurlu, A., Pürlüsoy, İ., Kılıç, M. (2021). Gordion-Frig dönemi mobilyaları. Online Journal of Art and Design, 9(4), 55-65.
Taş, S. (2017). Kültürel unsurların çevirisi ve çeviri stratejileri. Humanitas, 5(10), 1-14. https://doi.org/10.20304/humanitas.289303
Türk Dil Kurumu (TDK). (n.d.). Culture. In Türkçe Sözlük. https://sozluk.gov.tr/ (01.04.2024).
Temiz, S. H. (2007). Uşak Müzesi’nden bir grup koku kabı ve Lidya parfüm endüstrisi [Master Thesis, Ankara University].
Tosun, M. (2022). Pers/Akhaemenid Döneminde Anadolu: Bölgeler arası karşılaştırmalı bir değerlendirme. International Journal of Ancient History, 4(2), 379-416. https://doi.org/10.33469/oannes.1065641
Turgut, H. (1990). Kültür-davranış-mekan etkileşiminin saptanmasında kullanılabilecek bir yöntem [Doctorate Thesis, İstanbul Technical University].
Yegül, F. (2020). Sardes: History, architecture and urbanization. Anatolian Research, 23, 135-158. https://doi.org/10.26650/anar.2020.23.820687
Yiğitpaşa, D., Öztürk, O. (2020). Yeni verilerle Anadolu’da Pers mimarisi geleneği: Apadanalar. International Journal of Ancient History, 2(2), 241-276.
Yücel, Ç., Kaçar, B., Çerioğlu, B. (2023). Bitlis ve çevresinde yer alan Urartu Dönemine ait kale ve kaya mezarları. Journal of Eren, 2(2), 10-22.
Yüksel, E. (2012). 17. yüzyıl sonu, 18. yüzyıl ortası ve 19. yüzyıl başında yabancı seyyahların gözünden Batı Anadolu antik kentler [Master Thesis, Adnan Menderes University].
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 IDA: International Design and Art Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
IDA: International Design and Art Journal is an open-access academic journal. All publishing rights of the accepted articles are deemed to assign to IDA: International Design and Art Journal. Articles can not be published and copied anywhere, and can not be used without reference.
IDA: International Design and Art Journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.