Rachel Whiteread Heykelleri ve Mekân Boşluk, Doluluk Kavramları

Yazarlar

  • Canan ZÖNGÜR Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi

Anahtar Kelimeler:

Heykel- Mekan- Boşluk- Doluluk- Rachel Whiteread

Özet

Heykel, klasik anlamda boşlukta yer alan üç boyutlu biçimlendirilmiş nesne olarak tanımlanabilir. Bu tanımlama ile öne çıkan mekân, boşluk, doluluk gibi bazı kavramlar, sanatçılar için özellikle 20.yüzyıl sonrasında önemle üzerinde durulan konular haline gelmiştir. Boşluğun bir plastik öğe olarak kullanılması, Auguste Rodin, Henry Moore, Barbara Hepworth gibi modern dönem sanatçıları tarafından önemsenmiş ve bilinçli olarak boşluk plastik değer olarak kullanılmıştır. Fakat 1963 doğumlu İngiliz sanatçı Rachel Whiteread, boşluğa ve doluluğa diğer sanatçılardan farklı yaklaşmış; mekânların ve objelerin boş olan bölümlerini alçı, polyester, reçine gibi malzemelerle doldurarak boşluğu görünür kılmıştır. Heykellerinde yaşanmışlığın olduğu mekânları, insanların daha önce kullandığı objeleri, merdiven aralıkları, yatak şilteleri, termofor gibi günlük yaşamda anıların olduğu; başka bir deyişle ikinci el objelerin boş bölümlerini doldurarak negatif-pozitif kontrastı yaratmış ve izleyiciyi mekânların, nesnelerin yaşanmışlıklarına odaklamıştır. Eserlerinde biçim arayışından ziyade var olan boşluğun biçimini somutlaştıran sanatçı bu özgün tarzıyla Turner Ödülü’nü kazanmıştır. Araştırmada Whiteread’in mekânı yorumlayışı, kalpli minimalist olarak nitelenen heykelleri ele alınmıştır.

Referanslar

Chhui, K. (2017). Rachel Whiteread — One Hundred Spaces. Medium. https://medium.com/@KarenChhui/rachel-whiteread-one-hundred-spaces-31c297226bd2(15.09.2019)

Demirkaya, H.(1999). Mekan ve Kavramının Tarihsel Süreç İçinde İncelenmesi ve Günümüzde Mekan Anlayışı, Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.

Dream Idea Machine, ART-TRIBUTE: Rachel Whiteread, Part I. http://www.dreamideamachine.com/en/?p=34493(20.08.2019)

Fineberg, J.(2014). 1940’tan Günümüze Sanat, (Çev: Eskier S.A., Göral E.) Karakalem Yayınları, İzmir.

George, H. (2014). The Element of Sculpture, London: Paiton Press Limited.

Honour, H. ve Fleming, J. (2016). Dünya sanat tarihi. İstanbul: Alfa Basım Yayım Dağıtım.

Kent, S. (2017). Rachel Whiteread, Tate Britain review – exceptional beauty. The Art Desk. https://theartsdesk.com/visual-arts/rachel-whiteread-tate-britain-review-%E2%80%93-exceptional-beauty (01.09.2019)

Levinson, S. C. (2001). Place and Space in Antony Gormley -an anthropol, The Max Planck Institute for Psycho linguistics

Ocvick vd.(2013), Sanatın Temelleri, (Çev: Kuru, N. B. ve Kuru, A.), İzmir: Karakalem Yayınları.

Özsavaş Uluçay, N. (2017). Sanatın Mekanı ve Mekanın Sanatı, İdil Sanat ve Dil Dergisi, 6(36), s.2245- 2257. DOI: 10.7816/idil-06-36-07

Özsavaş Uluçay, N. (2019). Mekanın Ögesi Olarak Çağdaş Sanat, Sobider, Sosyal Bilimler Dergisi, 6(38), s,132-138. DOI: 10.16990/SOBIDER.5015

Stallabrass, J. (1999). High Art Lite, British Art in The 1990s, Verso, British Library Cataloguing in Publication Data, London.

Tate, Five Things to Know: Rachel Whiteread. https://www.tate.org.uk/art/artists/rachel-whiteread-2319/five-things-know-rachel-whiteread (22.10.2019)

The Guardian, Austere, silent and nameless - Whiteread's concrete tribute to victims of nazism. https://www.theguardian.com/culture/2000/oct/26/artsfeatures6 (12.11.2019)

The Museum of Modern Art, Rachel Whiteread, Water Tower, 1998. https://www.moma.org/collection/works/82016 (05.11.2019)

Wilson, M. (2015). Çağdaş Sanat Nasıl Okunur? İstanbul: Hayalperest Yayınevi.

Yayınlanmış

2019-12-22