İçmimarlık Eğitiminde Kolaj Tekniğinin Yaratıcı Düşünceye Etkisi Üzerine Bir Değerlendirme
Anahtar Kelimeler:
Kolaj- Yaratıcılık- İçmimarlıkÖzet
Kolaj tekniği öncelikli olarak plastik sanatlar alanında bir araç (medium) olarak kullanılmaya başlanmıştır. Dada ve sürrealizm gibi sanat akımlarıyla birlikte yaratıcı ve bazen de protest fikir üretme ve bu fikirlerin izleyiciye iletilmesinde etkili bir araç olarak kullanılmaya başlanması kolajın mimarlık, içmimarlık ve tüm tasarım disiplinleri açısından önemini arttırmıştır. Çalışmanın amacı görsel sanatlar alanında yaygın olarak kullanılan kolaj tekniğinin İçmimarlık eğitiminde yaratıcılığı destekleyici bir teknik olarak kullanılmasına ilişkin bir değerlendirme yapmaktır. Çalışma kapsamında öncelikle kolaj tekniğinin mimarlık ve tasarım alanlarındaki kullanımlarına ilişkin bir değerlendirme yapılmıştır. Yapılan literatür taramasında bağlı olarak kolajın kullanım alışkanlıkları “konsept oluşturma” ve “görsel içerik oluşturma” olarak iki başlık altında incelenmiştir. Daha sonra Eskişehir Teknik Üniversitesi İçmimarlık Bölümü Temel Sanat Eğitimi dersini alan öğrencilerin işleri değerlendirilerek bir analiz yapılmıştır. Genel olarak insana ait bir yeti olan yaratıcılık olgusunun geliştirilebilir bir özellikte olması kabul edilmiştir. Bu çalışma ana hatlarıyla kolaj tekniğinin yaratıcılık üzerine etkileri ve içmimarlık vb. tasarım disiplinlerinde yaratıcılığı geliştirmeye yönelik bir teknik olarak kullanılmasına ilişkin bir değerlendirme yapmak üzerinedir. Yapılan değerlendirmede öğrenciler kolaj tekniğini yeni biçim üretmek amacının yanında yeni ve yaratıcı fikir üretmek için de kullanabilmiştir. Bu nedenle tasarım eğitiminde kolaj tekniği ile yapılacak uygulamaların yaratıcılık üzerine olumlu etkileri olduğu düşünülmektedir.
Referanslar
Aksu, A., Uludağ, Z., ve Çağlar, N. (2008). Sanat, Kent ve Mimarlık Eleştirisi İçin Ortak Bir Tema: Kent Kolajları. Journal of The Faculty of Engineering & Architecture of Gazi University, 23(4). 741-748.
Atalayer, F. (2004). Çağdaş Temel Sanat (Tasarım) Eğitimi ve Postmodernite-Geleneksellik. Anadolu Sanat, 15, s.19-46.
Atkins, R. ( 1993). Artspoke: A Guide To Modern Ideas, Movements, And Buzzwords, 1848-1944. New York: Abbeville Press.
Becer, E. (1993). Yaratıcılık ve Grafik Tasarım. Anadolu Sanat, 1, s.43-49.
Bloemink, B. J., & Cunningham, J. (2004). Design-is Not Equal to-Art: Functional Objects from Donald Judd to Rachel Whiteread. London: Merrell Publishers.
Brereton, R. ve Roberts, C. (2011). Cut & Paste: 21st Century Collage. London: Laurence King Publishing.
Canbakal Ataoğlu, N. C. (2013). Sirkülasyon Alanları Tasarımında Kolaj Etkisi. Mimarlık 374. http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=388&RecID=3326# (20.10.2019).
Chilvers, I. (1996). The Concise Oxford Dictionary of Art and Artists. Oxford: Oxford University Press.
Craig, B. (2008). Collage: Assembling Contemporary Art. London: Black Dog Publishing.
Dağlıoğlu, E. (2016). Karl Popper’s Architectural Legacy: An Intertextual Reading of Collage City (1). METU Journal of the Faculty of Architecture. 33(1), s.107-119.
Ergün, C. (2012). Temel Sanat Eğitiminde ve Çağdaş Sanatta Kolaj-Fotomontaj. Sanat-Tasarım Dergisi, 1(3), s.5-19.
Gordon W. J. J. (1961). Synectics: The Development of Creativity Capacity, New York: Harper.
Hasol, D. (2005). Ansiklopedik Mimarlık Sözlüğü. İstanbul: Yapı-Endüstri Merkezi.
Hsieh, L. (2015). The Edible, Playable, and Wearable Architecture of Haus-Rucker-Co. Walker art magazine. https://walkerart.org/magazine/the-edible-playable-and-wearable-architecture-of-haus-rucker-co (12.10.2019).
Huang, Z. (2019). 'Air-mountain' by Aether Architects is An Inflatable Pavilion Designed for Shenzhen. Designboom Magazine. https://www.designboom.com/architecture/aether-architects-air-mountain-inflatable-pavilion-shenzhen-china-05-14-2019/ (15.11.2019).
Koestler, A. (1997). Mizah Yaratma Eylemi. İstanbul: İris Yayıncılık.
May, R. (1998). Yaratma cesareti. İstanbul: Metis Yayınları.
Medina, S. (2017). Why Architectural Collage Is Important to These Three Chicago Architecture Biennial Participants. Metropolis Magazine. https://www.metropolismag.com/architecture/architectural-collage/pic/29036/ (18.11.2019).
Osborne, H. (Ed.). (1970). The Oxford Companion to Art. Oxford: Clarendon Press.
Öncü, T. (2003). Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri-Şekil Testi Aracılığıyla 12-14 Yaşları Arasındaki Çocukların Yaratıcılık Düzeylerinin Yaş ve Cinsiyete Göre Karşılaştırılması, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi. 43(1), s.221-237.
Rawlinson, G. J. (1995). Yaratıcı Düşünme ve Beyin Fırtınası. (Çev. O. Değirmen). İstanbul: Rota Yayın Yapım Tanıtım.
Richter, I. A. (2008). Leonardo Da Vinci Notebooks. Oxford: Oxford University Press.
Rowe, C. ve Koetter, F. (1978). Collage City, Cambridge: Mit Press.
Sadler-Smith, E. (2015). Wallas’ Four-Stage Model of The Creative Process: More Than Meets the Eye?. Creativity Research Journal, 27(4), s.342-352.
San, İ. (2003). Sanat ve Eğitim: Yaratıcılık Temel Sanat Kuramları Sanat Eleştirisi Yaklaşımları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
Savaşır, G. (2006). Flash! – Zoom! – Whaam!: Türkiye’de Şaşırtıcı Archigram (1). Mimarlık 328. http://www.mimarlikdergisi.com/index.cfm?sayfa=mimarlik&DergiSayi=46&RecID=1094 (11.11.2019).
Shields, J. (2014). Collage and Architecture. New York: Routledge.
Sözen, M. ve Tanyeli, U. (2011). Sanat Kavram ve Terimleri Sözlüğü: Resim, Heykel, Mimarlık, Geleneksel Türk Sanatları, Uygulamalı Sanatlar ve Genel Sanat Kavramları. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Rouquette, M. L. (1994). Yaratıcılık. İstanbul: İletişim Yayınları.
Taylor, I. A. (1971). A Transactional Approach to Creativity and Its Implications For Educatıon. The Journal of Creative Behavior. 5 (3), s.190-198.
Turani, A. (1993). Sanat Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
Wallas, G. (1926). The Art of Thought. London, UK: Jonathan Cape.
Yanık, O. (2007). Yaratıcılık. Reklam Yaratıcıları Derneği. İstanbul: BAMM.
İndir
Yayınlanmış
Sayı
Bölüm
Lisans
IDA: International Design and Art Journal açık erişimli akademik bir dergidir. Kabul edilen makalelerin tüm yayın hakları IDA: International Design and Art Journal'a devredilmiş sayılır. Makaleler başka bir yerde yayınlanamaz, kopyalanamaz ve referans göstermeden kullanılamaz.
IDA: International Design and Art Journal Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.