Yeniden hayatta: Mimarlıkta “kuram-sonrası”na dair bir kartografi
Anahtar Kelimeler:
Kuram-Sonrası- Eleştirel-Sonrası- Organizma- Mimarlık Kuramı- KendilikÖzet
Güncel mimarlık kuramının önemli gündemlerinden biri kuram-sonrası tartışmalarıdır. Kuram-sonrası, kuramın hayatı düşey bir hiyerarşi içinde örgütlemeye çalıştığını vurgular. Ancak günümüzde mimarlık pratiği, bu yukarıdan aşağı yaklaşımı olanaksız kılan, dinamik, hızlı, değişken, büyüyen ve adeta canlı gibi davranan bir dünyada gerçekleşmektedir. Dolayısıyla hâlihazırda kuram-sonrasıdır. Mimarlık kuramının özerklik, eleştirellik, öncülük gibi vurguları terk edilmekte, mimarlığın oluşlar ile birlikte yeni kendilikler edinebilmesinin yolları tartışılmaktadır. Ancak kuram-sonrasının ima ettiği radikal kopuş vurgusuna rağmen, canlılık, hayatın bir dizi mekanik sistem olarak anlaşıldığı kavrayışlarla, mekanizmanın ötesinde bir bütünlüğü işaret eden organizma vurguları ile ya da enformasyon ile ilişkili bir organizasyon düşüncesi ile mimarlık kuramlarının sıklıkla başvurduğu bir argümanlaştırma biçimini belirtmektedir. Bu yüzden bu çalışma, kuram-sonrasının canlılık söylemlerini nitel bir araştırma örüntüsü içinde, eleştirel bir değerlendirmeye tabi tutmayı amaçlamaktadır. Çalışmada, bu söylemlerin mimarlık kuramının geleneksel biçimleri ile kurduğu bağlantıları işaret eden kartografik bir strateji izlenmektedir. Başka çabalarla geliştirilebilecek; canlılık söylemleri ve bu söylemlerin ilişkilendiği yönetimsel alanı eleştirel bir biçimde sorgulamaya açabilecek metinsel bir harita öngörülmektedir. Araştırmanın sonucunda, kuram-sonrasının radikal bir kopuş vurgusuna rağmen, kuramın geleneksel biçimleriyle kurduğu bir dizi süreklilik tartışmaya açılmaktadır. Bu tartışmayla; kuram-sonrasının “canlılık” söylemlerinin, temelde düşünmenin (ve kuramın) sonunu ilan etmekten ziyade, kuramın hayat ile ilişkisini yeniden sorgulamaya çağıran bir girişim olarak anlaşılabileceği vurgulanmaktadır.
Referanslar
Adams, R. P. (1957). Architecture and the romantic tradition: Coleridge to Wright. American Quarterly, 9(1), 46-62. https://doi.org/10.2307/2710068
Aureli, P. V. (2015). Az yeterlidir: Mimarlik ve asketizm üzerine (B. Bilir, Çev.). Lemis Yayın.
Braidotti, R. (2021). Eleştirel insanötesi bilimler için kuramsal bir çerçeve (Ç. Taşkın Geçmen, Çev.). Pasajlar Sosyal Bilimler Dergisi: Posthümanizm.
Deleuze, G. (2001). Denetim toplumları konusunda bir ek (U. Baker, Çev.). Birikim Dergisi, Şubat-Mart 2001.
Deleuze, G. (2013). Foucault (B. Yalım & E. Koyuncu, Çev.). Norgunk.
Draaisma, D. (2005). Bellek metaforları: Zihinle ilgili fikirlerin tarihi (G. Koca, Çev.). Metis Yayınları.
Eisenman, P. (1999) Eisenman Architects. https://eisenmanarchitects.com (19.04.2022).
Eagleton, T. (2004). After theory. Basic Books.
Frichot, H. (2017). Mimari teorinin ölümü ve diğer kuruntular üzerine (G. Yeşildağ, Çev.). Sub Yayınları.
Hayles, N. K. (1999). How we became posthuman: virtual bodies in cybernetics, literature, and informatics. University of Chicago Press. https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/H/bo3769963.html
Hvattum, M. (2017). Zeitgeist, style, and stimmung: historiography of architecture. Companion to the History of Architecture İçinde (s. 1-24). John Wiley & Sons, Ltd. https://doi.org/10.1002/9781118887226.wbcha070
Kittler, F. A. (1990). Discourse networks 1800/1900. Stanford University Press.
Kwinter, S. (1994). Architecture and the technologies of life. AA Files, 27, 3-4.
Martin, R. (2004). The organizational complex: architecture, media, and corporate space. MIT Press.
Martin, R. (2017). Neye karşı eleştirel? Ütopyacı bir gerçekçiliğe doğru (2005). İçinde A. K. Sykes (Ed.), & G. Akyürek (Çev.), Yeni bir gündem inşa etmek: Mimarlık Kuramı 1993-2009 (ss. 321-336). Küre Yayınları.
Parikka, J. (2010). Insect media: an archaeology of animals and technology (1st edition). University Of Minnesota Press.
Ranciere, J. (2020). Cahil hoca: zihinsel özgürleşme üstüne beş ders (S. Kılıç, Çev.). Metis Yayınları.
Rykwert, J. (1997). On Adam’s house in paradise: the idea of primitive hut in architectural history (Second edition). MIT Press.
Somol, R., & Whiting, S. (2017). Doppler etkisi ve modernizmin öteki ruh halleri üzerine düşünceler (2002). İçinde A. K. Sykes (Ed.), & G. Akyürek (Çev.), Yeni bir gündem inşa etmek: Mimarlık kuramı 1993-2009 (ss. 175-178). Küre Yayınları.
Speaks, M. (1998). It’s out there... The formal limits of the American avant-garde. Architectural Design, 133, 26-31.
Speaks, M. (2002). Theory was interesting… but now we have work: no hope no fear. Arq: Architectural Research Quarterly, 6(3), 209-212. https://doi.org/10.1017/S1359135503001714
Speaks, M. (2017). Tasarım zekası (2002). İçinde A. K. Sykes (Ed.), & A. Gökyürek (Çev.), Yeni Bir Gündem İnşa Etmek: Mimarlık Kuramı 1993-2009 (ss. 191-199). Küre Yayınları.
Steadman, P. (2008). The evolution of designs: biological analogy in architecture and the applied arts. Routledge.
Trilling, L. (1973). Sincerity and authenticity (First Edition). Harvard University Press.
Van Toorn, R. (2017). Hayallerin sonu mu? Güncel Hollanda mimarlığında gerçeklik tutkusu ve bunun sınırları (2004/5). İçinde A. K. Sykes (Ed.), & A. Gökyürek (Çev.), Yeni bir gündem inşa etmek: Mimarlık kuramı 1993-2009 (ss. 269-292). Küre Yayınları.
Watkin, D. (1977). Morality and architecture: the development of a theme in architectural history and theory from the gothic revival to the modern movement. Clarendon Press.
Wigley, M. (2007). The architectural brain. Içinde A. Burke & T. Tierney (Ed.), Network practices: New strategies in architecture and design (1st ed). Princeton Architectural Press. https://trove.nla.gov.au/version/42830436
İndir
Yayınlanmış
Sayı
Bölüm
Lisans
Telif Hakkı (c) 2022 IDA: International Design and Art Journal
Bu çalışma Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License ile lisanslanmıtır.
IDA: International Design and Art Journal açık erişimli akademik bir dergidir. Kabul edilen makalelerin tüm yayın hakları IDA: International Design and Art Journal'a devredilmiş sayılır. Makaleler başka bir yerde yayınlanamaz, kopyalanamaz ve referans göstermeden kullanılamaz.
IDA: International Design and Art Journal Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.