Louvre’a Bakan Kadınlar Erken Modern Dönemde Amatör Olarak Kadın Sanatçının Portresi

Yazarlar

  • Nevin YALÇIN BELDAN Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi

Anahtar Kelimeler:

Erken Modern Dönem- Louvre- Amatörler- Profesyoneller- Kadın Sanatçı

Özet

Erken modern dönemde, profesyonel ve amatör kadın sanatçı kavramlarının ele alınış biçimi, yüzyılın başından, yüzyılın ortalarına doğru değişim göstermiştir. İlk anlamıyla, kadın ya da erkek, “amatörler”, genellikle bolca vakitleri olan ve sanatla yakından ilgilenen üst sınıf mensubu kişilerdir.  Özellikle zengin, eğitimli ve hatta yetenekli amatör kadınlar, dönemin sanat çevresini bizzat şekillendirenlerdir. Öte yandan, “profesyoneller”, çoğu zaman Akademi’de kendilerine yer bulan ve sanat icra eden kişilerdir. Ancak, zamanla yüzyıl, sanatın doğasını daha iyi kavramak isteyen kadın amatörlerin de atölyelere girdiğini görecektir. İlerleyen yıllarda ise, “amatör” olarak tabir edilen sanatçılar, yüzyılın başındaki anlamı ile sadece sanattan keyif alanlar değil, bizzat eli fırça tutanlardır. Öyle ki, sanatçılık, profesyoneller gibi, geçim kaynaklarını oluşturan meslekleri değildir. Bu makalenin asıl konusunu oluşturan 18. yüzyıldaki Fransız kadın amatörler, yetenekli usta sanatçılardır. Ancak, erken modern dönem, özellikle Fransa’da, birçok alanda getirdiği yenilik ve sunduğu çığır açıcı düşünsel atmosfere rağmen, kadın sanatçılara erkek sanatçılarla kıyaslanamayacak derecede az imkânlar sunmuştur. Akademi’ye giremeyen ve Louvre’da Salon sergilerinde eserlerini izleyici ile buluşturamayan kadın amatörler, dar bir çevre içinde kalmışlar ve dönemin sunduğu imkânlardan faydalanamamışlardır. Bu makale, bu noktadan yola çıkarak, Akademi kayıtlarında, Louvre’un sergi kataloglarında ya da sanat piyasasında adına rastlamadığımız yüzyılın amatör kadın sanatçılarına, üretim koşullarına ve yapıtlarına ışık tutmak ve ‘neden profesyonel sanatçı olmadılar?’ sorusuna cevap aramaktadır.

Referanslar

Sheriff, M. D. (1997). Academies of Art. D. Gaze (Ed.). Dictionary of Women Artists. Cilt 1. Chicago, USA: Fitzroy Dearborn Publishers.

Chapman, C. (2017). Eighteenth-century Women Artists: Their Trials, Tribulations and Triumphs. Londra: Unicorn.

Genevieve Brossard de Beaulieu. (t.y). https://www.revolvy.com/page/Genevi%C3%A8ve-Brossard-de-Beaulieu/ (10.10.2019).

Germann, J. G. (2008). Queen Seduces Mistress: The Portraiture of Marie Leszcziska and Madame de Pompadour. A.M. Kokoli (Ed.). Feminism Reframed: Reflections on Art and Difference. New Castle, UK: Cambridge Scholars Publishing.

Hauser, A. (2006). Sanatın Toplumsal Tarihi. 2. Cilt. (Çev. Y. Gölönü). Ankara: Deniz Kitabevi.

Heer, L. (1997). Amateur Artists. D. Gaze (Ed.). Dictionary of Women Artists. Cilt 1. Chicago, USA: Fitzroy Dearborn Publishers.

Jarbouai, L. (2019). Were The Graphic Arts and Pastels “Women’s” Art?. Women Art and Power. https://www.musee-orsay.fr/en/collections/women-art-and-power.html (03.11.2019).

Jeffares, N. (2018). Vien. Dictionary of Pastelists Before 1800. http://www.pastellists.com/Articles/VienMme (10.06.2019).

Jeffares, N. (2019). Carriera. Dictionary of Pastelists Before 1800. http://www.pastellists.com/Articles/Carriera (10.06.2019).

Perry, G. ve Rossington, M. (1994). Introduction. (G. Perry ve M. Rossington, Ed.). Femininity and Masculinity in Eighteenth Century Art and Culture. Manchester, New York: Manchester University Press, s.1-18.

Shiner, L. (2010). Sanatın İcadı. (Çev. İ. Türkmen). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Sawinski, C. (2011). From the Collection-Charlotte-Françoise De Bure by Catherine Lusurier. https://blog.mam.org/2011/06/21/from-the-collection-charlotte-francoise-debure-by-catherine-lusurier/ (05.08.2019).

Wiesner-Hanks, M. E. (2017). Erken Modern Dönemde Avrupa 1450-1789. 5. Basım. (Çev. H. Çalışkan). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Yayınlanmış

2019-12-22