Mekan Algısı ve İşitsel Konfor Üzerine Bir Araştırma

Yazarlar

Anahtar Kelimeler:

Akustik- Mekan Algısı- Kullanıcı Konforu- Müzik- İç Mekan Tasarımı

Özet

Müziğin iç mekan tasarımındaki yeri ve önemini araştırmak için kontrollü bir çalışma düzeneği oluşturulmuştur. Burada amaç, müziğin mekan tasarımında etkin bir öge olarak kullanılmasını sayısal olarak ölçmek ve öznel parametrelerin bu anlamda somut olarak değerlendirilmesidir. Chopin’in Marriage d’Amour adıyla bilinen Spring Waltz adlı eserinin senkronize olarak dinletilerek yürütüldüğü çalışmada sonuçlar, SPSS 21.0 istatistik programı kullanılarak değerlendirilmiştir. Pearson Ki Kare testi kullanılmıştır. Çalışmada belirlilik ve açıklık, canlılık, düzgün yayılmışlık, samimilik, sıcaklık ve denge ölçülen akustik öznel parametrelerdir. Kullanıcıların cinsiyeti ile mekan algısı -işitsel konfor değerlendirmeleri arasında bir ilişki olmadığı sonucuna varılmıştır. Müzik enstrümanı çalanlar ile mekan algısı -işitsel konfor değerlendirmeleri arasında sıcaklık parametresi için anlamlı bir ilişki bulunmuş, ölçülen diğer öznel akustik parametreler için anlamlı bir sonuç bulunmamıştır.

Müzik-mekan tasarımı ve işlevle ilişkisi bağlamında katılımcılardan dinledikleri müziği bir mekanla ilişkilendirmeleri istendiğinde çıkan sonuçlar, müziğin bizi bu anlamda etkilediğini göstermiştir. Farklı geometrik formlar mekan-müzik eseri eşleştirmesi açısından değerlendirildiğinde daire formu en fazla tercih edilen form olmuştur. Kavramsal anlamda geometrik formlarla müzik eseri arasında bir ilişki bulunmaktadır. İç mimari projelerde kavramdan mekan tasarımına ulaşan, konsept üretim sürecinde bu durum etkin bir rol oynamaktadır.

Referanslar

Barron, M. (2009). Auditorium Acoustics and Architectural Design. Routledge: Spon Press.

Beranek, L. L. (1962). Music, Acoustics & Architecture. New York: John Wiley and Sons Inc.

Bayazıt, T. N. (1999). Dikdörtgen Kesitli Konser Salonlarının Akustik Değerlendirmesi için Bir Tasarım Yöntemi, Doktora Tezi, D.T.Ü. Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.

Gade, A. C. (1989). Acoustical Survey of Eleven European Concert Halls, Denmark Technical University, Report No: 44, Denmark.

Güler, D. (2017). Ses-Mekân İlişkisi ve Psikoakustik Tasarım, Yüksek Lisans Tezi. İKÜ Fen Bilimleri Enstitüsü, İçmimarlık ve Çevre Tasarımı Anabilim Dalı, İstanbul.

Günal, B. (2006). İnsan-Mekân İletişim Modeli Bağlamında Konutta Psiko-Sosyal Kalitenin İrdelenmesi, Doktora Tezi, İTÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Mimarlık Anabilim Dalı, Bina Bilgisi Programı, İstanbul.

Helmholtz, H. (1954). On the Sensations of Tone. New York: Dover.

Kuban, D. (2011). Sinan’ın Sanatı ve Selimiye. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.

Loos, A. (2017). Mimarlık Üzerine. 5. Basım, İstanbul: Janus Yayıncılık.

Manav, B. (2015). Renk-Anlam-Mekân İlişkisi, The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication TOJDAC, 5(3), s.22-27.

Rasmussen, S. E. (1994). Yaşanan Mimari. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Roth, J. M. (2014). Mekân Yaratmak: Beyin Neyin Nerede Olduğunu Nasıl Biliyor? İstanbul: Metis Yayınları.

Yayınlanmış

2020-05-31