Zaman ve Mekânın Şiirsel İmgelemi: Mardin’de Ara Mekânlar
Anahtar Kelimeler:
Ara Mekânlar- Fenomenoloji- Mardin Mimarisi- Mekânsal Deneyim- ZamanÖzet
Bu çalışma, mimaride zaman ve mekân sürekliliğinin ara mekânlarda kurulduğu fikrini ve bunun şiirsel imgelem yoluyla kavranabilir hale geleceğini savunmaktadır. Ara mekânlar karşıtlıkları olan dayatmacı bir anlayış yerine, mekânlar arası bütünlüğü ve akıcılığı sağlayan ‘arada’lık durumlarıyla kabul edilmektedir. Varoluşunu, içinde deneyimleyen insana kendini sunarak kazanan mekân, özne olan insan ile karşılıklı bir etkileşim halindedir. Bu etkileşim, zaman faktörüyle sağlanmaktadır. Böylece, zaman ve mekânın birbirinden bağımsız veya ayrı ayrı düşünülemeyeceği, insanların mekânda aslında zamanı deneyimlediği anlaşılmaktadır. Bu anlayış matematik veya geometrik kesin hesaplar yerine, fenomenoloji ile elde edilebilir. Günümüze kadar geleneksel Mardin mimarisi üzerine pek çok envanter çalışması yapılmıştır. Bu çalışmaların büyük çoğunluğu niceliksel araştırmalardır. Bu araştırmalardan mimari bir öğenin yapım tekniğinden, biçimsel veya tarihiyle ilgili pek çok veri elde edilmeye çalışılmaktadır. Fakat bu çalışmalar formal, yapım tekniği, ölçü veya tarihle ilgili olarak kullanıcının deneyimlemesini içermeyecek şekildedir. Bu çalışmanın yöntemi olan fenomenoloji ile insanın mekânla olan deneyiminin sonucu mekânın “yer” olarak evrildiği ontolojik temelde açığa çıkarılmaya çalışılmıştır. Böylece kartezyen düşüncedeki epistemolojik anlayışlar eleştirilerek Heidegger’in geliştirdiği fenomenolojik düşünceye ve insanın mekândaki varlığına dair yeni tartışmalar yakalanmaya çalışılmıştır. Günümüzde kentsel ölçekten iç mekân tasarım ölçeğine, “yer”den kopmamıza neden olan uygulamalar, özne ile mekân arasında ve mekân ile mekân arasında kesin sınırlar çizerek sürekliliği kaybettirmektedir. Modernizm, tam anlamıyla kavrayamadığı zamanı parçalara böldüğü gibi, mekâna da sınırlar getirerek hâkim olmaya çalışmaktadır. Bu bağlamda biçimsel kaygılar taşıyan modernizm, mekânlara mutlak tanımlamalar getirerek biçim ve işlevsellik açısından mekânları sınırlandırmaktadır. Fenomenoloji ise, mekânı insan anatomisi gibi bir bütün olarak görerek, sürekli kendi içinde birbirine akan, gerektiğinde mekâna genişleyen bir organizmaymış gibi yaklaşmaktadır. Bu yaklaşım şiirsel bir dille yapılmaktadır. Özne, bu şiirsel yaklaşımla birlikte, mekânı çeşitli işlevler / eylemler için farklı bakış açılarıyla deneyimleyebilme imkânına sahip olmaktadır. Böylece mutlak sınırlarla tanımlanmamış mekân, zaman içinde geçici sınırlarla şekillenebilmektedir.
Referanslar
Akarsu, B. (1987). Çağdaş Felsefe: Kant'tan Günümüze Felsefe Akımları. İstanbul: İnkılap Kitabevi.
Aristotelês. (2012). Fizik. (Çev. S. Babür), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Bachelard, G. (1996). Mekânın Poetikası. (Çev. A. Derman), İstanbul: Kesit Yayıncılık.
Bubner, R. (1993). Modern Alman Felsefesi. (Çev. A. Yardımlı), İstanbul: İdea Yayınevi.
Demirel, E. (2009). The Renewable Tradition Le Corbusier and the East. Arq-Architectural Research Quarterly, 13(3/4), s. 241–250.
Develioğlu, F. (1993). Osmanlıca Türkçe Ansiklopedik Lügat, Aydın Kitabevi Yayınları.
Dilthey, W. (1996). On Understanding and Hermeneutics: Student Lecture Notes (1867–68). Selected Works, 4, 229-34.
Esen, N. (2006). Yaşamı Gerçek Kılan Yazı: Paranın Cinleri, Modern Türk Edebiyatı Üzerine Okumalar. İstanbul: İletişim Yayınları.
Hühnerfeld, P. (2008). Heidegger: Bir Filozof Bir Alman. (Çev. D. Özlem), İstanbul: İnkılap Kitabevi.
Inwood, M. (1999). A Heidegger Dictionary. Oxford: Blackwell Publishers Ltd.
Kultermann, U. (1993). Architecture in the 20th Century. New York: Van Nostrand Reinhold.
Langer, Susanne K. (1953). Feeling and Form. New York: Charles Scribner’s Sons.
Mungan, M. (2006). Paranın Cinleri. 7. Baskı, İstanbul: Metis Yayınları.
Mungan. M. (1994). Kaf Dağının Önü. İstanbul: Metis Yayınları.
Omacan, S. (2015). Zaman-Mekân Deneyimi Canlılarda Yaşam Alanı Belirleme, Doktora Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.
Perloff, M. (2012). Wittgenstein's Ladder: Poetic Language and The Strangeness of The Ordinary. University of Chicago Press.
Platon. (1989). Timaios. (Çev. E. Güney ve L. Ay). İstanbul: MEB Yayınları.
Seske, M. (1988). TRT Arşivi: Türkmen Gelini, Adıyaman. http://www.trtarsiv.com/izle/102711/mehmet-seske-eyvanina-vardim/ (04.12.2017).
Spiegelberg, E. (Ed.). (2012). The Phenomenological Movement: A Historical Introduction. Vol. 5. Springer Science& Business Media.
Şişmanoğlu, Ş. (2003). Behçet Necatigil ve Şiirin Ev Hali, Master Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ekonomi ve Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Türk Dil Kurumu (TDK). www.tdk.gov.tr (04.02.2016).
Uğurlu, S. B. (2007). Bellek, Tarih ve Kültür: Murathan Mungan’da Mardin imgesi. International Journal of Human Sciences, 4(2), s. 1-23.
İndir
Yayınlanmış
Sayı
Bölüm
Lisans
IDA: International Design and Art Journal açık erişimli akademik bir dergidir. Kabul edilen makalelerin tüm yayın hakları IDA: International Design and Art Journal'a devredilmiş sayılır. Makaleler başka bir yerde yayınlanamaz, kopyalanamaz ve referans göstermeden kullanılamaz.
IDA: International Design and Art Journal Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.