İç Mekân Tasarımında Görselleştirme Yöntemleri “Lupa CR29 Projesi Üzerinden Örneklenmesi"

Yazarlar

  • Seval ÖZGEL FELEK Ordu Üniversitesi

Anahtar Kelimeler:

Görselleştirme Yöntemleri- İç Mimari Sunum- İç Mekân Tasarımı

Özet

Makale kapsamında günümüzde iç mekân tasarımı yapılırken kullanılan görselleştirme yöntemleri incelenmiştir. Bu yöntemler analog ve dijital ortamda olmalarına göre gruplanmıştır. Proje gelişim aşamaları olan eskiz, çizim, perspektif, modelleme, maket ve fotomontaj/kolaj ile animasyon/simülasyon tekniklerine ve son olarak sanal gerçeklik uygulamalarına değinilmiştir. Lupa CR29 projesine, makale kapsamında değinilen yöntemlere örnek olarak yer verilmiştir. Teknolojinin gelişimiyle birlikte iç mekân tasarımında kullanılan görselleştirme yöntemleri de değişmekte ve farklılaşmaktadır, böylece mekânı algılama şeklimiz değişmektedir. Elde çizilen ve renklendirilen perspektiflerle mekânın algılanması sağlanırken günümüzde çeşitli donatılar kullanarak modellenmiş mekân içerisinde hareket edebilmekte ve üç boyutlu olarak algılayabilmekteyiz. Gerçek mekân, insanın fiziksel olarak algılayabildiği, sınırlarını belirleyebildiği, fiziksel olarak içinde bulunduğu mekânı ifade etmektedir. Sanal mekân ise insanın fiziksel olarak içinde bulunmadığı, zihinsel olarak dâhil olduğu mekândır. Sanal mekânları tek, iki ve üç boyutlu olarak deneyimlemek mümkündür. Tek boyutlu deneyim için telefon, iki boyutlu deneyim için bilgisayar ortamı, üç boyutlu deneyim için sanal gerçeklik uygulamalarına ihtiyaç bulunmaktadır.

Referanslar

Albayram, M. A. (2009). Aydınlatma Tasarımı ve Simülasyonu. Yüksek Lisans Tezi. Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.

Aydınlı, S. (1992). Mimarlıkta Görsel Analiz. İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi.

Ateş, G. (1999). Görsel Etki Analizinde Simulasyonun Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.

Autodesk, Revit. https://www.autodesk.com/products/revit/overview (12.11.2019).

Boatbuilder, Lupa Yachts Cr 29. http://www.boatbuilderturkey.com/yayin/317/lupa-yachts-cr-29-cruiser_9506.html#.XdPon9Uzb-t (10.10.2019).

Bimsoft, Archicad. https://bimsoft.com.tr/archicad/ozellikler (17.09.2019).

Brooker, G. ve Stone, S. (2011). İç Mekan Tasarımı Nedir? İstanbul: YEM Yayınevi.

Cross, N. (1999). Natural Intelligence in Design. Design Studies. 20(1), s.25-38.

Çavaş, B., Huyugüzel Çavaş, P. ve Taşkın Can, B. (2004). Eğitimde Sanal Gerçeklik. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 3(4), s.110-116.

Çetiner, O. (2004). Mimarlık Eğitiminde Bilgisayar Kullanımı ve Bir Örnek. Akademik Bilişim Konferansları, 11-13.02.2004, Trabzon: 32-38.

Ergun, U. (2004). İki Boyutlu Medyalarda İleri Üç Boyutlu Anlatım ve Mimarlık. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.

Ertan, E. (2016). İç Mimari ve Çevre Tasarımı Sunumlarında Simülasyon Tabanlı Görsel Efektlerin Sağladığı Olanaklar, Kısıtlamalar ve Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi. Başkent Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

FGA, Allplan. https://fga.com.tr/yazilimlar/allplan/architecture (11.11.2019).

Kasapoğlu, B. (2002). Bilgisayar Ortamında Mimari Tasarımda Eskiz. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.

Kılıç, T. (2018). İç Mekân Tasarımında Kullanılan Mobil Artırılmış Gerçeklik Uygulamalarına İlişkin Bir İnceleme. Mimarlık ve Yaşam Dergisi. 3(2), s.169-187.

Laybourne, K. (1998). Animation Book: A Complete Guide to Animated Filmmaking-From Flip-Books to Sound Cartoons to 3-D Animation. USA: Three Rivers.

Mendilcioğlu, R. F. (2011). İç Mekân Tasarım Aşamasında, Bilgisayar Destekli Aydınlatma Simülasyonlarının Sağladığı Olanaklar, Kısıtlamalar ve Çözüm Önerileri. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.

Morpholio. https://www.morpholioapps.com (10.09.2019).

Özgel Felek, S. (2018). Mimari Teknik Resim Eğitim Materyali Olarak Maket Kullanımı. Eğitim Bilimleri. Ankara: Akademisyen Yayınevi.

Özgel Felek, S. (2019). Uygulamalar ile Rhinoceros 3D. İstanbul: KODLAB Yayınevi.

Satay, D. (2010). Etkileşimli Üç Boyutlu Sanal Çevrenin Oluşturulması ve Mimarlıkta Kullanımı. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.

Şahinler, O. ve Kızıl, F. (2016). Mimarlıkta Teknik Resim. İstanbul: YEM Yayınevi.

Tong, T., Aydın, E. D. ve Pusat E. S. (2009). Animation vs. Simulation. 27th Conference on Education and Research in Computer Aided Architectural Design in Europe (ECAADE’09), 16.09.2009, İstanbul, s.803-808.

Turan, B. O. (2002). Mimarlıkta Temsil ve Teknolojileri. Yüksek Lisans Tezi, Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.

Vikipedia, Perspektif. https://tr.wikipedia.org/wiki/Perspektif (09.09.2019).

Uslu, N. D. (2008). İç Mimarlık Tasarımlarının Sunum Aşamasında, El Çizimi ve Bilgisayar Destekli Çizimin Kullanımı, Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü.

Yıldırım, B. ve Demirarslan, D. (2019). Gözün Görme İşlevi ve Sanal İç Mimari Ürün. Mimarlık ve Yaşam Dergisi. 4(1), s.155-165.

Yıldırım, M. T. (2004). Mimari Tasarımda Biçimlendirme Yaklaşımları ile Bilgisayar Yazılımları İlişkisi. Gazi Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Dergisi, 19(1), s.59-71.

Yayınlanmış

2019-12-22