Eklektik bir öğrenme disiplini olarak monobaskı tekniğinin özgür ve yaratıcı öğrenmeye katkısı: Bir durum araştırması
Anahtar Kelimeler:
Yaratıcılık- Eğitim- Sanat Eğitimi- MonobaskıÖzet
Bu araştırmada baskı ve resim disiplinlerinin birlikte harmanlandığı monobaskı tekniğinin, sahip olduğu eklektik yapısıyla özgür ve yaratıcı öğrenme bağlamında öğrencilerin gelişimine olan katkısı araştırılmıştır. Araştırmada derinlik, yoğunluk ve öznelliğe dayalı bir uygulama süreci yürütüleceğinden nitel araştırma türlerinden araçsal durum çalışması kullanılmıştır. Etkin bir deneyim ve inceleme süreci yaşanabilmesi bakımından araştırma on iki hafta olarak planlanmış ve uygulanmıştır. Deneysel ve eklektik yapısıyla monobaskı tekniği, öğrencilere bilgi ve deneyimlerini özgürce ifade edebilecekleri bir sanatsal deneyim sunar. Bilginin elde edilmesi, yapılandırılması ve yeni bir işlerlikle her defasında geliştirilerek sonraki öğrenme süreçlerine aktarılması, monobaskıda yaratıcı düşünmeyi gerekli kılan unsurların başında gelmektedir. Monobaskı uygulamalarında öğrenciler renk bilgisi, boya kullanımı, kompozisyon öğelerinin anlamsal ve plastik bütünlüğü gibi konularda çeşitli problemler ile yüzleşir ve öğrenme stratejileri geliştirirler. Doğru ve etkin yönelimler ile bu özgür öğrenme sürecinde, her bir baskıda kazanılan resimsel ve teknik deneyim, belli bir kişisel üsluba erişene kadar gelişim içindedir. Uygulama sürecinde deneyimsel olgular arasındaki ilişkilerin açığa çıkarılma gerekliliği yaratıcı düşünmeyi tetikler. Baskı sürecindeki her bir yaratıcı eylem, bir sonraki deneyim süreciyle diyalektik bir bütünlük oluşturarak evrilir ve gelişir. Elde edilen bulgular dikkate alındığında; monobaskı tekniğinin öğrencilerin yaratıcılıklarına, plastik ve estetik algılarına önemli katkılar sunduğu ifade edilebilir. Araştırmada üzerinde özellikle durulması gereken durum; monobaskı tekniğinin, öğrencilere yeni düşünme alanları yaratma, çoklu düşünme becerisi ve teknik bilgiyi öznelleştirip üsluplaştırma noktasında, tüm öğrenim pratiklerine yansıyabilecek sanatsal tutarlılık ve eleştirel bakış açısı kazandırmış olmasıdır.
Referanslar
Açıkgöz, K. Ü. (2003). Aktif öğrenme. Eğitim Dünyası Yayınları.
Artut, K. (2001). Sanat ve eğitim kuram ve yöntemleri. Anı Yayıncılık.
Ayan, H. M. (2012). Yaratıcı düşünme ya da düşünememe. Kar-Yazın-Sanat-Kültür Dergisi, 38, 28-29.
Creswell, J. W. (2018). Nitel araştırma yöntemleri. Siyasal Yayıncılık.
Çeliköz, N. (2017). Okul öncesi dönem 5-6 yaş çocukların yaratıcılık düzeylerinin incelenmesi. Yıldız Journal of Educational Research, 2(1), 1-25.
Dinçer, D. (2019). Carl R. Rogers ve öğrenme özgürlüğü: Etkili bir öğrenme ortamının mimarı olarak öğretmen ve öğretmen tutumları. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 8(4), 2341-2358.
Kaygın, B., Çetinkaya, Ç. (2015). Yaratıcılığın değerlendirilmesinde yeni yaklaşımlar. Üstün Zekâlılar ve Yaratıcılık Eğitimi Dergisi, 2(1), 1-11. https://doi.org/10.18200/Jgedc.2015210883
Kömürcü, İ. (2019). Yaratıcılık bağlamında sanatçı adaylarının eleştirel düşünme becerileri. MANAS Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 1659-1676.
Subaşı M., Okumuş, K. (2017). Bir araştırma yöntemi olarak durum çalışması. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(2), 419-426.
Özerbaş, M. A. (2011). Yaratıcı düşünme ve öğrenme ortamının akademik başarı ve kalıcılığa etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 675-705.
Özmusul, M. (2012). Öğretmen eğitiminde yaratıcılık ve inovasyon. Kastamonu Eğitim Dergisi, 20(3), 731-746.
Saban, A. (2004). Çoklu zekâ teorisi ve eğitim. (4. Basım). Nobel Yayıncılık.
San, İ. (1996). Yaratıcılığı geliştiren bir yöntem ve yaratıcı bireyi yetiştiren bir disiplin: eğitsel yaratıcı drama. Yeni Türkiye Dergisi, 7, 148-160.
Silverman, D. (2013). Doing qualitative research. A Practical Handbook.
Soylu, H. (2004). Fen öğretiminde yeni yaklaşımlar: Keşif yoluyla öğrenme. Nobel Yayıncılık.
Şişman, M. (2006). Eğitim bilimine giriş. Pegem Akademi Yayıncılık.
Ünver, E. (2016). Neden ve nasıl sanat eğitimi. İdil Dergisi, 5(23), 865-878.
Varış, F. (1988). Eğitimde program geliştirme. Ankara Üniversitesi Basımevi.
Walcott, H. F. (1994). Transforming qualitative data: Description, analysis and interpretation. SAGE Publications.
Yeşilyurt, E. (2020). Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme: Tüm boyut ve paydaşlarıyla kapsayıcı bir derleme çalışması. OPUS (Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi), 15(25), 3874-3915. https://doi.org/10.26466/opus.662721
İndir
Yayınlanmış
Sayı
Bölüm
Lisans
IDA: International Design and Art Journal açık erişimli akademik bir dergidir. Kabul edilen makalelerin tüm yayın hakları IDA: International Design and Art Journal'a devredilmiş sayılır. Makaleler başka bir yerde yayınlanamaz, kopyalanamaz ve referans göstermeden kullanılamaz.
IDA: International Design and Art Journal Creative Commons Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.